poprawiamy jakość życia Zgodnie z prawem
Polska sprawdź legalność naszej apteki w rejestrze aptek
wartość koszyka: 0 pln ; ; dostawa od 6 pln, do darmowej brakuje 300 pln
FINALIZUJ ZAMÓWIENIE
  cena ilość wartość rabat
dostawa od 6 pln, do darmowej brakuje 300 pln
do zapłaty 0 pln
Leki na cukrzycę - charakterystyka Leki na anemię o różnym podłożu Przeziębienie w ciąży Leki na przeziębienie Objawy grypy i przeziębienia Domowe sposoby na przeziębienie Jak pielęgnować dłonie, paznokcie, stopy? Suplementy, odżywki dla sportowców w aptece Leki przeciwwirusowe podnoszące odporność Menstruacja, PMS - co warto wiedzieć? Witaminy i minerały - jaki mają wpływ? Wzdęcia, Zaparcia - jak leczyć? Przeziębienie, grypa - co warto wiedzieć? Jak wspomagać apetyt? Suplementy w aptece Zdrowa żywność w aptece internetowej Jak radzić sobie ze zgagą, refluksem i nadkwasotą? Leki i suplementy na odporność Rzucanie palenia - pomoc suplementów Probiotyki - Jak działają? Kosmetyki do ochrony skóry przed chłodem Kosmetyki do opalania i po opalaniu Leczenie żywieniowe Medycyna Estetyczna - wypełniacze skórne Zatoki - leki, leczenie Cukrzyca - wszystko o chorobie i leczeniu Choroba lokomocyjna – leki Łysienie - leki, leczenie Bezsenność - leczenie, leki Leki na cholesterol Suplementy na odchudzanie - Therm line Kosmetyki z węglem aktywnym Suplement diety na pracę jelit - Colon Dobre pasty do zębów Kosmetyki do higieny intymnej Peelingi do oczyszczania twarzy Płyny do płukania ust Maski, maseczki do oczyszczania twarzy Czym są żele do demakijażu? Glinki kosmetyczne do pielęgnacji Kosmetyki do wybielania zębów Mleczka, pianki oczyszczające do demakijażu twarzy Kosmetyki do golenia twarzy Dobre toniki do demakijażu Płyny do demakijażu - skuteczne i bezpieczne Kosmetyki do demakijażu i oczyszczania twarzy - Jak je dobrać? Chusteczki odświeżające do twarzy - czy są potrzebne? Kosmetyki do przetłuszczających się włosów Kosmetyki do rzęs i brwi Kosmetyki do pielęgnacji ciała Regeneracja i odżywienie włosów - jakie kosmetyki wybrać? Kosmetyki przeciw łupieżowi - które wybrać? Antyperspiranty, dezodoranty - jakie wybrać? Skóra trądzikowa - kosmetyki, pielęgnacja Kosmetyki do demakijażu Kosmetyki do twarzy na dzień - Codzienna pielęgnacja Jak wzmocnić włosy od zewnątrz i od środka? Kosmetyki na włosy i skórę głowy Skóra atopowa - kosmetyki, pielęgnacja Skuteczne leki na wszy i gnidy Profesjonalne kremy i żele pod oczy Płatki pod oczy i ich największe zalety Najlepsze kosmetyki do redukcji cieni i worków pod oczami Jakie kosmetyki i leki są najlepsze do pielęgnacji oczu? Najlepsze kremy do twarzy na noc Pielęgnacja skóry naczynkowej Preparaty, które pomagają ujędrnić naszą skórę Objawy stłuszczenia wątroby Reumatyczne zapalenie stawów - objawy i leczenie farmakologiczne Kosmetyki nawilżające do ciała Objawy prostaty i leczenie stanów zapalnych Kosmetyki na porost włosów - Po jakie preparaty warto sięgnąć? Kosmetyki przeciwzmarszczkowe do twarzy Peeling dla dłoni: rodzaje, działanie, stosowanie Bezsenność w ciąży - Przyczyny, sposoby walki z bezsennością Jak radzić sobie ze stresem ? Zaczerwienienie skóry - przyczyny i sposoby leczenia Plastry antykoncepcyjne - działanie, zalety, wady,sposób korzystania Niespokojny sen niemowlaka Grypa jelitowa - Objawy Choroby skóry dłoni Miażdżyca kończyn dolnych Zawroty głowy przy wstawaniu Pierwsza pomoc przy oparzeniach Krople do oczu bez konserwantów Grzybica paznokci Badanie gęstości kości Przyczyny bezsenności Walka z cellulitem Roztwór soli do płukania gardła Problemy z błędnikiem Oczyszczanie jelit ze złogów Leki na grzybicę pochwy Żel na żylaki Parodontoza jak leczyć? Zakażenie dróg moczowych Leki na refluks Maść na hemoroidy bez recepty Oczyszczanie organizmu z toksyn domowe sposoby Co podać dziecku na wymiotowanie Blokery kanału wapniowego Swędzenie skóry bez wysypki Grzybica skóry gładkiej Prawidłowa temperatura u niemowlaka Objawy cukrzycy typu 1 Jak szybko pozbyć się cellulitu? Gorączka bez innych objawów Uporczywy świerzb Tabletki antykoncepcyjne skutki uboczne Szczepionka przeciw boreliozie Swędzenie skóry Rozwolnienie u niemowlaka Probiotyk dla niemowląt Poparzenie słoneczne Pokrzywka u niemowlaka Pokrzywka cholinergiczna Pocenie się podczas snu Pierwsze objawy cukrzycy Co na ból gardła? Krople do oczu z antybiotykiem Jak usunąć kleszcza? Jak sprawdzić zakwaszenie organizmu Grzybica skóry leczenie Gorączka u dziecka bez innych objawów Domowe sposoby na ból gardła przy przełykaniu Domowe sposoby na biegunkę Ćwiczenia na koncentrację Ciągłe zmęczenie i senność Antykoncepcja dla mężczyzn Alergia na kurz
powrót do listy artykułów

Witaminy i minerały - jaki mają wpływ?

witaminy-mineraly
Prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka zależy od bardzo wielu czynników, a jednym z kluczowych jest prawidłowa dieta, dobrze zbilansowana i dostosowana do indywidualnych potrzeb. W skład pokarmów, które codziennie spożywamy wchodzą makro- i mikroskładniki. Makroskładnikami nazywamy dobrze wszystkim znane białka, tłuszcze oraz węglowodany. Ich prawidłowe zbilansowanie pomoże nam w utrzymaniu prawidłowej masy ciała oraz doskonałej kondycji. Równie ważną częścią naszego jadłospisu są mikroelementy, na które składają się między innymi witaminy i minerały. Aby umożliwić naszym tkankom i organom sprawne i prawidłowe wykorzystanie substratów energetycznych i właściwe regulowanie licznych funkcji naszego ciała musimy spożywać odpowiednie ilość mikroelementów, ponieważ organizm ludzki nie jest w stanie ich samodzielnie syntezować.

Witaminy - ja wpływają na nasz organizm?

Witaminy, zwane również aminami niezbędnymi do życia, są substancjami potrzebnymi w stosunkowo małych ilościach, ale zapominanie o nich może niestety skończyć się wieloma niebezpiecznymi problemami zdrowotnymi. Główny podział tej grupy substancji opiera się na kryterium rozpuszczalności w wodzie oraz tłuszczu. Witaminy A, D, E oraz K należą do łatwo rozpuszczalnych w tłuszczach. Jest to istotna informacja, ponieważ chcąc przyswoić ich większa ilość, warto wkomponować w naszą dietę substancji lipidowe. Z kolei witaminy z grupy B i witamina C są substancjami rozpuszczalnymi w wodzie. Niedobory pokarmowe, zaburzenia wchłaniania, poważne choroby przewodu pokarmowego i ogólnoustrojowe oraz ubogie diety eliminacyjne mogą spowodować powstanie znacznych niedoborów jakościowych w naszym organizmie. Znając skutki braku konkretnej witaminy oraz jej najlepsze źródła jesteśmy w stanie unikną tego problemu. Witamina A w dużej ilości znajduje się we wszystkich produktach odzwierzęcych. Jest ona odpowiedzialna za bardzo liczne procesy metaboliczne, między innymi syntezę hormonów steroidowych. Jej niedobór objawia się licznymi problemami dermatologicznymi takimi jak: nieprzyjemne wysypki, sucha skóra, czy kruche i łatwo łamiące się włosy. Ponadto powoduje osłabienie organizmu, poczucie zmęczenia oraz zwiększa wrażliwość na groźne infekcje. Witamina D jest substancją syntezowaną w naszej skórze dzięki pomocy promieni słonecznych, a tylko w niewielkiej ilości jest dostarczana z posiłkami. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie gospodarki wapniowo-fosforanowej i za regulację układu odpornościowego. Jej dodatkowa suplementacja jest szczególnie polecana osobom przebywającym przez większość dnia w pomieszczeniach, dzieciom, kobietom ciężarnym oraz karmiącym, pacjentom stosującym leki sterydowe oraz osobom z dużym ryzykiem zachorowania na osteoporozę. Witamina E wpływa na poprawne funkcjonowanie mięśni, układu nerwowego, krwinek czerwonych oraz zapewnia ładny wygląd skóry. Można ją znaleźć w olejach roślinnych, żółtkach jajek, nasionach zbóż oraz w szpinaku. Witamina K jest zdecydowanie najważniejszym regulatorem naszego układu krzepnięcia, ponieważ stymuluje wątrobową syntezę czynników krzepnięcia. Jej niedobór może wywołać nawet groźne dla życia krwawienia. Witaminę K możemy znaleźć w dużej ilości w warzywach zielonych, szczególnie w kabaczkach, kapuście, brukselce. Substancje wchodzące w witaminy grupy B są odpowiedzialne za prawie wszystkie procesy mające miejsce w naszym ciele. Najważniejsze z nich to witamina B1 i B12. Witamina B1, czyli tiamina reguluje działanie układu nerwowego oraz funkcje układu sercowo-naczyniowego, znajduje się w produktach odzwierzęcych, roślinach strączkowych i drożdżach. Witamina B12 jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania czerwonych krwi, ponieważ ma znaczenie przy syntezie hemoglobiny. Jej niedobór powoduje szeroką gamę objawów poczynając od niedokrwistości megaloblastycznej, a kończąc na licznych zaburzeniach układu nerwowego. Jest ona obecna w produktach pochodzenia zwierzęcego, szczególnie w wątróbce oraz mięsie. Witamina C jest absolutnie niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszej skóry i błon śluzowych, jej niedobór jest znany jako szkorbut. Jest to substancja mająca wpływ na właściwą syntezę kolagenu odpowiedniej jakości, dzięki czemu zapewnia doskonały stan stawów, więzadeł, czy kości. Znaleźć ją możemy w licznych owocach i warzywach, szczególnie papryce, kiszonej kapuście i jagodach.

Minerały - Co wnoszą do naszego organizmu?

Minerały są jednym z głównych budulców wszystkich komórek naszego organizmu oraz intensywnie regulują wiele istotnych funkcji. Jednym z najważniejszych jest bezsprzecznie wapń, który stanowi podstawę struktury naszych kości, zębów i paznokci. Jego niedobór może objawić się osłabieniem mięśni, bólami kości oraz ubytkami szkliwa. Cennym źródłem wapnia jest nabiał, a szczególnie sery. Kolejnym istotnym elektrolitem jest potas. Jest to pierwiastek wpływający na prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego, układu nerwowego, napięcie mięśni, transport substancji w organizmie. Jego niedobór jest stanem niezwykle groźnym dla życia, który może objawiać się miedzy innymi zaburzeniami pracy serca, które mogą być odczuwane jako nieprzyjemne kołatanie w klatce piersiowej, czy nierównomierne bicie serca. Ponadto, zbyt niski poziom potasu może wywoływać nieprzyjemne drżenia mięśni. Doskonałymi źródłami tego minerału są na przykład pomidory oraz banany. Wartym wspomnienia elektrolitem jest również sód. Jego stężenie we krwi bardzo często przekracza dopuszczalne normy, z niedoborem mamy do czynienia tylko w ciężkich stanach chorobowych przebiegających ze znacznym wyniszczeniem lub odwodnieniem. Jest on zawarty w soli kuchennej, co oznacza jego obecność we wszystkich wysoko przetworzonych produktach spożywczych. Przedawkowanie sodu objawia się niekorzystnymi zmianami w układzie sercowo-naczyniowym i może być czynnikiem zwiększającym ryzyko wystąpienia lub nasilającym obecne nadciśnienie tętnicze. Zaleca się znaczne ograniczenie tego pierwiastka w swojej diecie, ponieważ przekłada się to na zmniejszenie ryzyka incydentów sercowo-naczyniowych. Jeszcze innym, ale równie ważnym minerałem wchodzącym w skład prawidłowo zbilansowanej diety jest magnez. We współczesnym świecie, ze względu na niezwykle duże spożycie kawy i prowadzenie stresującego i aktywnego trybu życia, często spotykamy się z jego niedoborem. Stan ten objawia się przede wszystkim zmęczeniem oraz drżeniami mięśni. Dobrym sposobem na uzupełnienie jego braków jest dołączenie do swojego jadłospisu produktów takich jak gorzka czekolada, orzechy, czy banany oraz ograniczenie spożycia kawy. Suplementy Witaminy i minerały znajdziesz w naszej aptece internetowej.

 

Artykuł ma charakter informacyjny. Pamiętaj, aby diagnozę i leczenie tego problemu zdrowotnego skonsultować z lekarzem.
Źródła:
"Fizjologia człowieka w zarysie" W. Traczyk
"Podstawy fizjologii człowieka"H. Krauss
https://dieta.mp.pl/zasady/73819,skladniki-mineralne 
https://dieta.mp.pl/zasady/63297,witamina-b12)
powrót do listy artykułów